Saturday, January 6, 2018

“Konsep Negara Islam dan Perbandingan Hak Muslim dan Bukan Muslim di Malaysia”

Oleh:
Kamarulnizam Sani
Sungai Pinang, Klang

Pengenalan
Rasulullah S.A.W telah mengasaskan negara Islam yang pertama di Madinah Al-Munawwarah pada tahun 622 Masehi bersamaan tahun pertama Hijrah dengan memperkenalkan satu piagam atau perlembagaan yang dinamakan Piagam Madinah. Ianya menjadi satu titik permulaan sistem perlembagaan didunia dan menjurus kepada asas pembentukan negara Islam yang mengamalkan dasar syariat Islam walaupun didiami pelbagai lapisan masyarakat yang berbeza bangsa. (Wikipedia).

Oleh itu, objektif kajian ini akan membincangkan konsep pengertian negara Islam secara holistik menurut pandangan alim ulamak, perbincangan tujuan sesebuah negara Islam dan juga ciri-ciri negara Islam berdasarkan Maqāsid Syariah, tanggungjawab seterusnya negara Islam berperanan menjamin keselamatan dan keamanan seluruh umatnya  menuju ke arah ”Baldatun Thoyyibatun Warabbun Ghafur”.

Di dalam sesebuah negara Islam, rakyat menjadi penduduk dan mempunyai pelbagai status atau pun berlainan agama. Kajian ini akan membincangkan tanggungjawab negara Islam didalam melindungi hak-hak rakyat secara adil dan saksama. Akhir sekali, perbincangan perbandingan hak-hak rakyat muslim dan non muslim akan dinyatakan berdasarkan sumber Al-Quran.

Perbandingan hak-hak warganegara muslim dan non muslim dengan realitinya di Malaysia juga akan dilihat dari perspektif Islam dan juga sumber Perlembagaan Malaysia
di dalam kelakuan dan tindakan yang dibenarkan atau pun dilarang diantara kedua-dua hak warganegara ini.

PENGERTIAN NEGARA ISLAM
Menurut Mohammad Nidzam Abdul Kadir Al-Jarumi (2012), istilah negara adalah suatu tempat yang mempunyai beberapa bidang tanah, mempunyai bilangan rakyat yang menduduki tanah tersebut, mempunyai undang-undang yang digubal dan pentadbiran dilaksakan dengan kemas dan teratur.

Sebagai contoh, Negara Malaysia adalah merujuk kepada negara yang mempunyai tanah atau pun kawasan yang tertentu. Malaysia juga mempunyai rakyat dan masyarakat yang tinggal bersama-sama dibawah pentadbiran yang seragam dan penggubalan undang-undang bagi memastikan keamanan terpelihara.

Di dalam bahasa Arab ‘negara’ diistilahkan sebagai ’Daulah’ (دولة). Asal maksud daulah adalah penguasaan. Namun dengan istilah yang telah digunakan, setakat kajian yang telah dirujuk, agak sulit dan sukar untuk menjumpai lafaz daulah dalam karya yang telah ditulis oleh ulamak silam kerana istilah ini adalah satu pengertian yang baharu. Lafaz yang wujud dan biasa digunakan ialah Dar (دار). Lafaz Dar ini mungkin boleh difahami sebagai wilayah atau kawasan. (Mohammad Nidzam Abdul Kadir Al-Jarumi 2012).

Menurut Abd. Karim Zaidan (2000),  para fuqaha Islam telah mengistilahkan negara Islam sebagai ”Darul Islam”. Darul Islam ialah tempat di mana syiar Islam itu benar-benar jelas mempunyai hukum atau kekuatan orang-orang Muslimin. Pengertian ini tidak jauh bezanya dengan Istilah negara dalam pengertian undang-undang moden. Istilah di atas jelas menunjukkan negara Islam itu didasari dengan Islam sebagai tunjang atau pokok utama yangg dilihat sebagai kekuatan bagi membina negara. Setelah negara dibina, maka undang-undang Islam sepenuhnya memainkan peranan penting tanpa dipisahkan dari prinsip Islam itu sendiri.

Ahli bijak pandai Islam telah memberi istilah yang global tentang Negara Islam. Ringkasnya Negara Islam ialah sebuah negara yang dibina dan diasaskan kepada asas akidah Islam (Abdul Karim Zaidan 2000).
Di samping itu, negara Islam atau “Dar al-Islam” bermaksud negara yang melaksanakan undang-undang dan hukum-hukum Islam serta tampok pemerintahnya diperintah oleh individu yang beragama Islam dan tidak mengira bangsa walaupun bangsa yang berlainan. Juga keselamatan rakyat perlu dititikberatkan agar menjadi satu negara yang selamat dan bebas.

Para sarjana Islam telah bersatu didalam persepakatan mereka bagi membawa maksud dan istilah prinsip negara Islam perlulah melaksanakan hukum Islam secara holistik. Tetapi ada juga pendapat mereka ini menjadi satu kekhilafan atau pun berbeza pendapat tentang sesebuah negara Islam yang bertukar kepada pemerintahan ‘negara kafir’. Selain itu pelbagai istilah yang telah digunakan untuk mengklasifikasikan negara yang tidak baik seperti ‘negara jahil/bodoh’, ‘negara fasiq’ ‘negara menyeleweng’ dan ‘negara sesat’ sepertimana yang diterangkan oleh al-Farabi. Bagi pendapat sarjana Islam juga, negara Madinah adalah model atau pun contoh terbaik yang mengamalkan konsep negara Islam sepenuhnya.

Negara Islam yang tidak didasari atau dipisahkan diantara kehendak agama dan pemikiran manusia di panggil ”Sekularisme”. Menurut H.Oemar Bakry (1984), Sekularisme ialah suatu pandangan bahawa pengaruh organisasi agama harus dikurangi sejauh mungkin dan bahawa moral dan pendidikan harus dipisahkan dari agama. Ini adalah disebabkan sekular tidak boleh terima sama sakali perhubungan agama atau perkaitan rohani.

Sebagai memetik realiti status negara Malaysia sebagai negara Islam. Secara pentadbiran dan politik diterima umum Malaysia adalah sebuah negara Islam. Ini adalah kerana Malaysia telah menganggotai OIC dan Islam berdasarkan kefahaman OIC. Hakikat sebenar Malaysia belum memenuhi syarat sebagai negara Islam sepenuhnya. Kerangka Islam masih belum menguasai negara ini berdasarkan praktikal aspek undang-undang, mahkamah syariah masih lagi tidak berada sama taraf dengan mahkamah sivil.
Menurut sebahagian sarjana muslim, Malaysia adalah negara Islam. Namun banyak lagi perkara yang wajar dilakukan demi memantapkan lagi kedudukan Malaysia sebagai negara Islam. Oleh itu, secara dasarnya Malaysia adalah genara Islam namun banyak lagi mesti dilakukan untuk mencapai standard negara Islam yang lebih baik.

Menurut Yusuf Al-Qardhawi (2009), negara Islam ini bukanlah negara ”Teokrasi” (negara agama) yang memerintah sesuatu negara dengan menggunakan nama Tuhan, tetapi negara Islam juga merupakan negara sivil yang menjadikan ajaran Islam sebagai rujukan.  Ianya bukan negara agama (teokrasi) seperti difahami barat. Sejarah barat juga telah membuktikan pernah kebangkitan rakyat mereka menentang kekuasaan gereja. Ini adalah kerana, dasar negara agama yang diamalkan oleh negara barat adalah mengongkong dan tidak memenuhi kehendak rakyat mereka sendiri.

Kenyataan ini telah dibuktikan semasa zaman Khalifah Islam yang pertama iaitu Saidina Abu Bakar As-Siddiq yang telah menegaskan jangan mentaati beliau jika dia menderhakai Allah. Dalam Islam, kerajaan atau khalifah bukan wakil Allah. Sebaliknya mereka semua ini adalah wakil dari umat itu sendiri. Umar Al-Khattab juga pernah berkata, sesiapa yang melihat beliau melakukan penyelewengan, beliau minta diperluruskan.

Oleh itu, negara Islam adalah satu negara sivil (awam) yang terdiri di atas prinsip pemilihan, baiah dan syura. Seorang muslim berhak menolak sebarang perintah yang
bercanggah dengan syariat Allah S.W.T.

 TUJUAN NEGARA ISLAM

Abd. Karim Zaidan (2000) telah menjelaskan negara Islam ialah negara yang berlandaskan pemikiran atau akidah Islam dan apa yang terkandung di dalamnya adalah perlu diperakui. Apabila dasar pemikiran Islam ini menjadi asas pembinaannya, ia menjadi satu peraturan yang diterima pakai oleh semua golongan manusia dimuka bumi ini, seterunya meluas ke seluruh alam.

Islam sebagai satu agama yang menjamin keselamatan lengkap dengan tata cara hidup yang damai. Justeru itu tujuan negara Islam sejajar dengan konsepnya jika dibina dengan keyakinan yang tinggi, bersistem dan boleh diterima pakai bagi setiap zaman, masa dan keadaan. Justeru itu, jika negara Islam diganggu gugat maka pelaksanaan hukum-hukum akan dilaksanakan dengan adil.

Setiap orang muslim, konsep ibadah menjadi agenda didalam kepatuhan tehadap Allah S.W.T. Setiap keselamatan beribadah ini akan dijamin oleh pemerintah Negara Islam. Setiap perkara yang menyebabkan terhalang segala muamalah diantara manusia dan Allah S.W.T juga perlu di hapuskan dibawah pemerintahan negara Islam.

Oleh itu adalah berkepentingan sesebuah negara Islam dibina atas tujuan dan matlamat untuk melindungi kepentingan individu (rakyat) dan masyarakat dengan cara atau sistem yang telah digariskan oleh Allah SWT. Apabila negara mengikut lunas-lunas seperti yang telah disebutkan di atas maka itu bereti ia telah menjamin masa depan umat dan rakyat, di dunia dan akhirat.

CIRI-CIRI NEGARA ISLAM

Menurut Muhammad Al Ghazali (2014), diantara ciri-ciri negara Islam adalah Musyāwarah. Musyawarah bermaksud meminta nasihat pada yang pakar, tunduk pada kebenaran apabila telah nampak kebenarannya. Musyawarah didalam negara Islam adalah berkepentingan bagi memastikan keadaan yang mana hak dikatakan hak dan salah dikatakan salah. Musyawarah juga dikenali elemen akhlak manusia yang tinggi serta terpuji dalam masyarakat dahulu dan sekarang. Ia telah dikenali dalam sistem pemerintahan sejak dahulu, meskipun ramai sekali orang yang terkeluar dari asas ini dan bukan sedikit pemimpin berani yang menafikannya.

Muhammad Al-Ghazali (1989), telah  menyokong pendapat ini yang menyatakan musyawarah dilaksanakan bagi memperoleh kebenaran tertentu dari para ahli di bidang masing-masing, menampung setiap kebenaran yang tempak, dan menciptakan suasana untuk membenarkan yang benar dan menyalahkan apa yang batil. Prinsip musyawarah adalah mencerminkan perangai kemanusiaan yang tinggi, dipandang mulia oleh semua masyarakat baik yang lama mahu pun yang baharu, dan sudah dikenal dalam berbagai sistem kekuasaan sejak zaman dahulu, walaupun dikemudian hari ramai orang yang meninggalkannya dan ramai pula orang-orang zalim yang tidak mengendahkannya. Sebagai contoh, Al Baghwiy meriwayatkan bahawa Siti Aisyah R.A pernah menyatakan sifat Rasulullah S.A.W orang yang sering bermusyawarah dengan orang lain mengenai urusan dunia, kemaslahatan umum  selagi tidak ada wahyu yang turun mengenai sesuatu persoalan.

Ciri-ciri negara Islam menurut Muhammad Al-Ghazali ialah umat Islam sumber kekuasaan yang mereka tegakkan di bawah pimpinan Rasulullah S.A.W. Maksud “sumber kekuasaan” disini ialah umat Islam sendiri berhak memilih orang-orang yang akan diberi kepercayaan mengurus kepentingan mereka.

Yusuf Al Qaradhawi (2009)  juga telah menyatakan diantara ciri-ciri negara Islam ialah menjadikan Islam sebagai sumber rujukan. Negara Islam juga menjalankan pemerintahan di atas dasar-dasar pemerintahan yang disyorkan didalam Islam seperti dasar hukum perundangan Islam, baiah dan majlis syura. Disamping itu kriteria pemimpin negara Islam juga dipimpin dari kalangan pemimpin yang benar-benar berkelayakan, beramanah dan berpengetahuan luas, menguasasi ilmu fiqh dan berkemampuan berijtihad.

Negara Islam juga bukan satu sistem pemerintahan dinasti iaitu tampok pemerintahan diturunkan kepada keturunan seseorang raja. Tetapi negara Islam diasaskan atas musyawarah, bukan atas kuasa raja. Apabila sistem syura dilaksanakan, tidak bererti negara Islam menyamai sistem demokratik barat, Cuma pemilihan pemerintah berhak dipilih oleh rakyat sendiri berasaskan pendirian Islam yang jitu.

Negara Islam juga adalah negeri hidayah. Apabila negara Islam telah dibina,  aktiviti mengembangkan dan menyampaikan risalah daulah Islamiyah perlu dipertingkatkan.
Mohammad Nidzam Abdul Kadir Al-Jarumi (2012) telah menyenaraikan ciri-ciri negara Islam. Diantaranya dibawah negara Islam;
1.      Umat muslim perlulah berasa aman untuk mengamalkan agama mereka.
2.      Syiar Islam dapat ditegakkan (azan dapat dilaungkan, solat berjamaah, aktiviti di masjid dan sebagainya).
3.      Hukum-hukum Islam dalam bidang perundangan ditegakkan atau paling kurang berpotensi untuk ditegakkan (hukum hudud).
4.      Dakwah Islam dapat berjalan dengan baik.

Kesimpulannya disini, ciri-ciri negara Islam adalah berkait rapat dengan panduan yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T bagi menjaminkan kesejahteraan ummah. Pokok utama yang paling penting ditekankan disini adalah konsep pemilihan pemimpin secara sistem syura yang mana umat itu sendiri berhak memilih pemimpin yang dirasa tebal dengan syariah dan konsesi Islamnya. Akhirnya negara Islam akan menuju kearah keadilan, bertamadun, mengejar kemajuan dunia, hukum Islam didaulatkan, rasuah diperangi sungguh-sungguh, kebajikan masyarakat diutamakan, pemimpin yang adil dan penuh dengan segala nilai positif.

PERANAN DAN TANGUNGJAWAB SESEBUAH KERAJAAN ISLAM

Tanggungjawab menurut Kamus Dewan Edisi Keempat telah menyatakan mempunyai tanggung jawab terhadap dan memikul tanggung jawab. Oleh itu sebagai pemerintah dari sebuah kerajaan pertanggungjawab yang diamanahkan perlulah menepati hak-hak rakyat dibawah pemerintahannya.

Hak-hak yang diperolehi rakyat di bawah pemerintahan Islam, adalah meliputi semua aspek kehidupan. Tidak cukup sekiranya pemerintah hanya menyediakan undang-undang yang berkaitan dengan hak-hak rakyat. Tetapi, cara bagi mencapai objektifnya juga perlu ada. (Mahmood Zuhdi Abdul Majid 2010).

Seperti yang telah dibincangkan tujuan negara Islam, konteks negara Islam adalah berlandaskan sumber dari syariah Islam. Tetapi perlu diingat, Islam juga membela umatnya dalam apa juga waktu dan keadaan bergantung kepada nilai-nilai yang dihadapinya. Justeru itu peranan dan tanggungjawab seorang pemerintah Islam adalah:
  1. Pemerintah wajib melindungi nyawa dan tubuh badan.
Islam menitik beratkan keselamatan nyawa dan tubuh badan. Manusia dilarang sama sekali menumpahkan darah malahan membuat sesuatu kekejaman diantara satu sama lain. Peraturan ini dapat dilihat dalam hadis Rasulullah S.A.W yang bersabda,
المسلمون على المسلم حرام عرضه وماله ودمه
“Maruah, harta dan darah setiap orang Islam adalah haram bagi orang Islam lain.”
(Diriwayatkan oleh Muslim)
Selain itu, setiap perkara yang boleh merosakkan tubuh badan dan mengancam nyawa atau melemahkan adalah dilarang, larangan dalam penyalah gunaan seperti dadah, candu, heroin dan sebagainya, perkara yang memabukkan atau memakan benda yang boleh mendatangkan wabak, penyakit dan bahaya kepada badan. 
Pemerintah juga perlu menjamin setiap perkara yang berhubung dengan hidup dan nyawa serta membawa kepada keselamatn tubuh badan rakyat dikira wajib seperti memelihara keselamatan pekerjaan, memelihara kesihatan, merawat dan mencegah daripada penyakit atau mengawal wabak-wabak dari menular.

  1. Pemerintah wajib melindungi hak dan kebebasan peribadi
Sebagai seorang pemerintah Islam, tanggungjawab bagi melindungi hak dan kebebasan individu perlu dilaksanakan. Kenyataan ini bersesuaian dengan larangan Allah S.W.T mencampuri dalam hal-hal peribadi orang lain. Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud,
“Wahai orang beriman, jauhilah prasangka. Sebahagian dari prasangka adalah dosa. Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah kamu mengumpat orang lain. Adakah kamu suka makan daging saudaramu yang sudah mati? Tentulah kamu merasa jijik. Dan bertaqwalah pada Allah. Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.”
(Surah al-Hujurat, ayat 21)

  1. Pemerintah wajib melindungi hak dan kebebasan untuk tinggal dan berpindah
     Menurut Abdul Karim Zaidan (2003), individu dalam Negara Islam menikmati kehormatan tempat tinggal iaitu orang lain tidak boleh masuk ke  rumahnya kecuali dengan izin dan keredaannya. Ini kerana tempat tinggal seseorang merupakan tempat simpanan rahsia dan tempat kediaman keluarganya. Sebarang pencerobohan terhadap kediamannya merupakan pencerobohan terhadap kediamannya merupakan pencerobohan terhadap dirinya. Oleh itu tidak diharuskan.
Pemerintah Islam juga harus memberikan kebebasan kepada rakyat untuk tinggal dan berpindah. Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud:
“Orang yang dimatikan malaikat dalam keadaan menganiaya diri sendiri, (pada mereka) malaikat bertanya, dalam keadaan bagaimana kamu ini? Mereka menjawab, kami adalah orang yang  tertindas di negeri (Makkah). Para malaikat berkata, bukankah bumi Allah itu luas sehingga kamu boleh berpindah ke tempat lain?”
(Surah an-Nisak, ayat 97)

  1. Pemerintah wajib melindungi hak dan kebebasan beragama dan berfikir.
Menurut Abdul Wahab Khallaf (2003), Islam membenarkan hak individu bebas menganut sebarang aqidah. Hal ini disebabkan Islam sendiri menjadikan pengkajian dan penelitian itu sebagai asas tauhid dan keimanan bukannya melalui tekanan dan paksaan, ataupun ikut-ikutan dan taqlid.
            Islam juga melihat kepada subjek yang melibatkan soal keagamaan atau tidak. Jika bukan agama, Individu berhak mengemukakan pandangan berdasarkan pengamatannya dan menjelaskan dengan cara yang sedia ada padanya. Jika perkara yang menyentuh keagamaan, setiap individu boleh melakukan ijtihad selagi ia tidak terkeluar daripada skop nas dan berada didalam batasan-batasan prinsip umum Islam dan nas-nas yang sahih.
            Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud:
“Tidak ada paksaan (memeluk) agama (Islam), jelaslah jalan yang benar daripada jalan yang salah.”
(Surah al-Baqarah, ayat 256)


PERBANDINGAN HAK RAKYAT MUSLIM DAN NON MUSLIM YANG DIJAMIN OLEH ISLAM DENGAN REALITINYA DI MALAYSIA

Malaysia adalah sebuah negara yang dibina di atas sistem demokrasi berparlimen. Seperti yang telah dibincangkan dari awal, ada sebahagian pendapat yang menyatakan bahawa Malaysia masih lagi Negara Islam, malahan ada yang berpendapat Malaysia belum lagi diiktiraf  sebagai Negara Islam sepenuhnya kerana masih lagi memisahkankan undang sivil dan syariah. Oleh itu, di antara asas-asas yang menjadi dasar sistem-sistem kerjaan berpelembagaan ialah menjamin hak-hak individu dan mengamalkan dasar persamaan dalam menikmati hak-hak tersebut. (Abdul Wahab Khallaf 2003).

Pentadbiran Malaysia dibina dengan berasaskan satu perlembagaan yang dinamakan perlembagaan Malaysia. Di dalam perlembagaan ini, segala sistem pentadbiran dan undang-undang negara digubal dan kandungannya termasuklah kandungan kuasa kerajaan persekutuan, negeri dan sebagainya.

Perlembagaan Persekutuan memberikan jaminan terhadap hak asasi dan kebebasan rakyat dan keadilan sosial untuk semua kaum di negara ini. Selain itu ia menjamin keadilan, kerjasama, kesepakatan dan kepentingan bersama antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. Kesimpulannya, perlembagaan Malaysia ini jika dilihat tidak jauh bezanya dengan tampok pemerintahan negara Islam yang lebih holistik. Cuma perlembagaan ini lebih bersifat sekularisme iaitu memisahkan sesuatu dengan Islam itu sendiri.

Menurut Saari Sungib (2011), dalam Islam, penyempurnaan hak-hak Allah akan menjamin kesejahteraan hak-hak seluruh manusia dan setiap makhluk ciptaan-Nya. Dasar hak asasi manusia dalam Islam adalah bertunjangkan kepada usaha menegakkan hak-hak kolektif melalui penyempurnaan tanggungjawab individu. Motif individu dalam menjalankan tanggungjawab pula didorong oleh perasaan taat, pasrah dan cinta kepada Allah dan Rasul-Nya.

Hak individu (keperibadian) dan tanggungjawab negara kepada rakyatnya berkaitan antara satu sama lain. Individu bekerja untuk membantu keutuhan dan kebaikan Negara. Manakala Negara pula perlu memastikan keamanan individu dari segi jiwa dan material.         

Hak umum bagi individu juga ialah hak asasi manusia disebabkan dia merupakan salah seorang anggota masyarakat. Hak-hak ini amat diperlukan dan diperakui demi menjaga diri, kebebasan dan harta bendanya. (Abdul Karim Zaidan, 2003).

Oleh itu, pemerintah Negara perlu memastikan individu-individu menerima hak-hak mereka.  Diantara hak individu yang pemerintah perlu diambil kira adalah:
1.      Hak-hak politik bagi semua individu. Bagi setiap individu yang bebas dan tinggal dibawah pemerintahan yang aman, mereka berhak memilih pemimpin berdasarkan kedudukan sebagai anggota pertubuhan, mereka berhak memilih pemimpin berdasarkan kedudukan sebagai anggota pertubuhan politik. Seterusnya menumbangkan tenaga mengurus urusan Negara atau mengendalikan urusan pemerintahannya. Tetapi bagi realitinya sistem pemerintahan di Malaysia
2.      Hak memilih ketua Negara dan melucutkan jawatannya. Setiap individu mempunyai hak memilih ketua Negara. Oleh itu sesiapa yang terpilih untuk jawatan ini, dia adalah ketua Negara yang sah.
3.      Hak diminta pendapat (mesyuarat). Bagi memastikan keamanan berkekalan, individu berhak memberikan pendapat atau pun bermesyuarat dalam segala perancangan yang berkaitan dengan urusan umat yang hendak dilaksanakan. Ini kerana, ada pemimpin atau ketua Negara yang melakukan perkara yang memudharatkan umat, maka rakyat perlu diberikan hak member pendapat.
4.      Hak Kebebasan berfikir dan bersuara. Hak ini adalah hak individu yang terpenting dalam Islam.Negara tidak boleh mengurangkan hak tersebut dan individu tidak harus mengabaikannya. Ia penting kepada penegakan keperibadian , pemikiran dan kemanusiaan seseorang dan suatu kemestian kepada individu muslim untuk melaksanakan fardhu-fardhu Islam. Persoalan amar maarof dan nahi mungkar adalah di antara kefardhuan Islam yang terpenting.
5.      Hak ilmu dan pendidikan. Kepentingan ilmu menjadikan amalan diterima. Keikhlasan kepada Allah dan bertepatan dengan syarak akan dimakbulkan Allah. Ini adalah kerana ilmu adalah penting terutamanya fardhu ain dan fardhu kifayah bagi perkara yang menyentuh tentang hal-hal ibadah.  Oleh itu negara perlu memudahkan rakyat menuntut ilmu kerana terdapat sunah nabawiah yang menunjukkan kewajipan Negara memudahkan individu mendapatkan ilmu pengetahuan. Sirah Nabi S.A.W ada menyebut :
“Menebus tawanan perang Badar adalah dengan membayar sebanyak 40 uqiyyah dan bagi yang tidak mampu hendaklah mengajar 10 orang muslimin.”
Peristiwa ini menunjukkan Negara wajib memberikan pelajaran kepada rakyat.
Sistem pemerintahan Islam yang adil ini meliputi bagi semua individu yang berada dibawah pemerintahannya meskipun pelbagai bangsa dan agama. Hak-hak individu tidak hanya tertumpu kepada orang Islam, malahan bukan Islam juga diberi hak-hak. Dalam sejarah Islam bermula daripada pemerintahan Rasulullah S.A.W. sehinggalah kepada pemerintahan kerajaan Islam Uthmaniyyah, walaupun dibawah pentadbirannya mempunyai orang-orang bukan Islam namun perolehan hak tidak diabaikan. Mereka tidak pernah mengecapi kebebasan yang sebenarnya kecuali setelah berada dibawah pemerintahan  Islam.
Kebebasan individu bukan muslim terjamin berdasarkan kaedah yang telah ditetapkan oleh Ahli Fikah muslimin:
لَهُمْ مَالَنَا وَعَلَيْهِمْ مَا عَلَيْنَا
“Hak dan kewajipan mereka sama dengan hak dan kewajipan kita”
Ahli perundangan Islam membahagikan rakyat yang bukan Islam kepada beberapa kategori. Antaranya:
  1. Kafir Dhimmi adalah golongan yang setia kepada negara Islam. Sehingga segala perjanjian yang telah dimerterai hendaklah dijaga.
  2. Tawanan perang adalah tawanan yang telah tewas dan ditahan atas kesalahan tentangan kepada Islam. Mereka dibawah pengawasan negasa Islam dengan cara membayar cukai pada kadar tertentu tetapi kehidupan harian mereka tidak diganggu.
  3. Orang bukan Islam yang menetap di negara Islam dan menjadi rakyat negara berkenaan.
  4. Orang bukan Islam yang tinggal di negara Islam buat sementara waktu seperti pelancong atau pengembara.
  5. Penduduk asing yang secara sukarela memilih untuk tinggal di dalam negara Islam
Menurut Luqman Bin Hj Abdullah yang telah membentangkan Kerangka Asas dalam Pembinaan Hukum Fiqh Masyarakat Bukan Islam Masa Kini, 23-24 Disember 2009 telah menyenaraikan hak-hak bukan Islam diantaranya:
  1. Hak kehidupan secara aman dan bernaung di bawah kedaulatan Negara. Mereka boleh menetap dengan aman dan darah, harta dan maruah mereka dilindungi oleh Negara. Sebarang pencerobohan ke atas mereka samada dari orang Islam, zimmi atau harbi akan mendapat perlindungan dari pemerintah Islam.
  2. Hak untuk menetap dan berpindah dalam Negara. Mereka boleh menetap di mana-mana tempat dan berpindah di mana tempat dalam Negara samada untuk urusan perniagaan dan sebagainya tanpa sebarang gangguan. Walaubagaimanapun para fuqaha sepakat mengecualikan hak ini kepada mereka dalam tanah Hijaz berasaskan hadith Rasulullah yang bermaksud: “Tidak berhimpun dua agama di tanah Arab”.
  3. Hak untuk melaksanakan urusan muamalat. Dalam hal ini mereka boleh berurusan jual beli, sewa menyewa dan gadai menggadai seperti orang Islam tanpa dibezakan. Mereka dibenarkan dalam ruang lingkup muamalat Islam yang tidak melibatkan riba. Pengecualian hanya dalam isu penjualan arak dan babi yang mana zimmi dibenarkan sesama mereka dengan syarat tidak menzahirkannya secara terangan sekiranya dalam kawasan orang Islam.
  4. Hak untuk melaksanakan ibadah keagamaan mereka. Mereka diberikan hak untuk melaksanakan upacara agama mereka tanpa meninggikan syiar mereka. Oleh kerana Islam bukan satu agama yang memaksa pihak lain untuk memeluk Islam, maka Islam juga memberi ruang dan hak untuk orang bukan Islam melaksanakan keperluan asas mereka dalam beragama. Begitu juga mereka dibenarkan membina rumah ibadah mereka. Dalam hal ini jumhur fuqaha mengatakan mereka dibenarkan membina rumah ibadat mereka dalam kawasan mereka.

Kewajipan pemerintah Islam juga adalah memastikan setiap rakyatnya menerima pendidikan bagi semua peringkat ini termasuklah peringkat kecil hingga dewasa. Oleh itu setiap rakyat yang bukan beragama Islam tidak boleh melarang sama sekali anak mereka yang masih dibawah jagaan mereka untuk menerima pendidikan Islam diinstitusi pendidikan didalam negara yang mengamalkan Islam. Segala peraturan ini adalah perlu dituruti kerana orang dhimmi ini pada dasarnya telah menyokong dan mematuhi segala apa yang telah ditetap oleh pemeritah negara Islam. (Ismail al-Faruqi 2008).

Ismail al-Faruqi juga menambah, hak rakyat bukan Islam juga diberi kebebasan untuk meyakinkan pandangannya pada orang Islam. Ini kerana ianya dipandang satu konteks keadilan dan keharmonian diantara dua pandangan sambil mereka boleh membalas hujah masing-masing. Jika dilihat dari sudut dakwah, sudah tentulah kebenaran dapat dilihat dan diakui dari sudut perspektif Islam. Walaupun Ismail al-Faruqi berhujah atas dasar keharmonian, apa yang ditakutinya hak orang Islam ini akan bertukar kepada hasutan dan pengkhianatan dan seterusnya mencetuskan perkelahian. Justeru itu, negara Islam yang memerintah mempunyai hak untuk menyekat kebebasan ini.

Hak untuk berseronok juga amat ditekankan kepada orang bukan Islam. Mereka boleh berhibur disamping meluahkan perasaan mereka dari segi karya mahupun bidang kesenian. Tetapi apa yang dilarang oleh pemerintah negara Islam mereka tidak boleh menyuntik minda keseronokan dan meruntuhkan moral masyarakat setempat.

HAK WARGANEGARA MUSLIM DAN NON MUSLIM DENGAN REALITINYA DI MALAYSIA
           
Di dalam bahasa Inggeris Kewarganegaraan disebut citizenship merupakan suatu bentuk keahlian kepada sebuah komuniti politik yang membawa kepada hak-hak penyertaan politik. Menurut wikipedia, pada asalnya ia digunakan dalam konteks keahlian dalam sesebuah bandar, namun ia telah diperluas kepada sebuah negara. Maka, individu yang mempunyai hak dan keahlian ini disebut warganega. Istilah kewarganegaraan dan kerakyatan atau nationality seperti sama tetapi berbeza. Perbezaannya ialah, seseorang warganegara mempunyai hak-hak untuk menyertai bidang politik negaranya seperti mengundi atau menjadi calon pilihanraya, sedangkan seorang rakyat tidak seharusnya mempunyai hak-hak tersebut.  Istilah kerakyatan mempunyai makna yang lebih umum berbanding warganegara, maka penggunaan 'kewarganegaran' secara langsung merangkumi kehendak istilah 'kerakyatan'.

Di Malaysia, perlembagaan yang dibentuk melalui persekutuan ini adalah meliputi kesemua hak dan kesamarataan warganergara. Tetapi ada perkara yang sepatutnya tidak dapat dilakukan oleh non-muslim bagi menjaga hak istimewa orang muslim. Dalam membicarakan tanggungjawab warganegara non-muslim untuk mematuhi undang-undang, tanggungjawab seseorang warganegara bukan sahaja meneruskan kelangsungan kemerdekaan dan mengisinya dengan pengisian positif, tetapi yang lebih utama ialah memenuhi tanggungjawab melaksana dan menghormati peruntukan Perlembagaan.

Sekiranya seseorang warganegara menerima Perlembagaan itu adalah undang-undang tertinggi negara yang meletakkan garis panduan dan prinsip tertentu, maka Perlembagaan juga menyatakan tanggungjawab ke atas semua warga untuk melaksanakannya. Warganegara atau rakyat tidak boleh mengganggap diri mereka semata-mata hanya sebagai pengguna Perlembagaan dan mengharap manfaat daripada pelaksanaan prinsip Perlembagaan oleh pihak pemerintah.

Dari sudut undang-undang negara, non-muslim wajib mematuhinya sama ada dalam bidang muamalat atau jenayah, disamping mereka juga terikat dengan kehakiman Islam selama mereka berada dalam negara Islam. Apabila menyentuh tanggungjawab non-muslim untuk menghormati agama Islam, mereka dilarang melakukan sesuatu yang boleh menyinggung perasan orang Islam seperti menghina Allah, kitab al-Quran dan Rasulullah saw, syi’ar Islam, individu muslim, atau apa sahaja yang menyentuh kesucian agama. 

Ada riwayat yang menceritakan terdapat perempuan Yahudi yang mencaci Rasulullah S.A.W, lalu baginda menghalalkan darah perempuan tersebut serta tidak menghukum pembunuh perempuan Yahudi itu. Selain itu, terdapat juga riwayat seorang lelaki bernama Anas bin Zanim dari Bani Bakr telah menghina Rasulullah, lalu baginda menghalalkan darah lelaki tersebut. 

Pada zaman Khalifah Umar al-Khattab, beliau telah mengadakan perjanjian dengan penduduk Ilia’;
“Diberikan kepada mereka keamanan terhadap diri, harta, gereja dan semua agama mereka. Hendaklah tidak didiami di dalam gereja-gereja mereka dan tidak dikurangkannya, kebaikan dan salib mereka. Mereka tidak boleh dipaksa meninggalkan ajaran mereja dan tidak boleh menyakiti sesiapa pun di kalangan mereka.” 
Berdasarkan larangan dua orang khalifah Islam iaitu iaitu Umar bin al-Khattab dan Ali bin Abi Talib, non-muslim juga dilarang memasukkan babi dan arak serta menjualnya secarang terang-terangan di kawasan orang Islam. Ia dianggap tidak menghormati orang Islam serta mencabar perasaan mereka. 

Di dalam perundangan dan kehakiman, terbukti orang bukan Islam turut menerima hak dan hukuman yang sama dengan orang Islam. Mereka diadili berdasarkan hukum Islam. Seperti dalam dua riwayat mengenai hukum qazf. Bapa kepada Umar bin Rabi’ telah dituduh zina oleh seorang Yahudi. Kes ini dihakimi oleh Khalifah Umar bin Abdul Aziz. Maka Yahudi tersebut telah menjatuhkan had qazf  ke atas Yahudi tadi.  Di dalam kes yang lain pula, seorang lelaki muslim telah menuduh zina terhadap seorang wanita Kristian. Maka Khalifah Umar bin Abdul Aziz telah menjatuhkan had qazf terhadap lelaki muslim itu dengan 80 kali sebatan. 

Adalah menjadi tanggungjawab non-muslim memelihara perasaan orang Islam dan menjadi rakan senegara dengan mereka yang beragama Islam. Begitu juga dengan kedaulatan negara Islam yang memberikan pengawalan dan perlindungan kepada diri dan harta benda mereka. Lantaran itu, mereka ditegah mencaci agama Islam, rasulNya dan kitab suciNya. 

Mereka dilarang menyebarkan sebarang ideologi atau idea yang bertentangan dengan akidah negara dan agamanya. Kedudukan sebegini adalah sejajar dengan kehendak perlembagaan Malaysia berkaitan dengan kebebasan orang bukan Islam. Mereka dilarang menonjol-nonjol perbuatan meminum arak dan memakan babi dan seumpamanya yang ditegah dalam Islam, begitu juga mereka ditegah menjualkannya kepada orang Islam kerana perbuatan sedemikian boleh merosakkan masyarakat Islam. Mereka juga dilarang menimbulkan sebarang isu sensitif umat Islam, mempertikai syi’ar serta menjadi batu api dalam kelompok masyarakat Islam.

Ketika bulan Ramadhan, mereka dilarang menonjolkan perbuatan makan dan minum pada siang hari bagi menjaga perasaan masyarakat Islam. Apa sahaja yang dipandang mungkar oleh Islam tetapi ia adalah harus dalam agama mereka, jika mereka ingin melakukannnya, maka hendaklah secara terkawal dan tidak terang-terangan serta dalam bentuk yang tidak mencabar perasaan orang Islam. Sebarang bentuk gangguan terhadap agama lain juga adalah dilarang. Ia bertujuan supaya seluruh anggota masyarakat akan dapat hidup dalam suasana yang damai dan bersatu-padu.

Terdapat juga larangan yang dikenakan terhadap setiap urusan yang melibatkan riba’, khususnya dalam urusan kewangan dan jual beli.  Juga termasuk perniagaan yang berasaskan perkara yang diharamkan dalam Islam seperti babi dan segala hasilan daripadanya, arak dan haiwan yang diharamkan. Ia termasuk perniagaan yang dijalankan bertentangan dengan akhlak dan etika Islam seperti mempamerkan aurat, lambang keagamaan secara umum dan eksploitasi kemewahan dunia yang melampau.

            Di dalam perkara yang melibatkan amalan non-muslim terhadap syi’ar agama mereka pelaksanaan tanggungjawab terhadap agama mereka, mazhab Hanafi dan Syafi’i mengatakan tidak harus secara mutlak (tidak dibenarkan) menzahirkan lambang agama seperti memakai salib, membunyikan loceng-loceng gereja dan kuil, membakar lilin dan sebagainya di tempat awam atau kawasan yang majoritinya didiami orang Islam. Kecuali ia dilaksanakan di kawasan yang berasingan, tidak secara terang-terangan terhadap masyarakat Islam. Ia berdasarkan kepada kepentingan umum (maslahah ‘ammah) kerana ditakuti berlaku fitnah dan suasana tidak tenteram dalam masyarakat. 

Dalam hal ini, Dr. Yusuf Qardhawi berpendapat: “Apa yang dituntut daripada non-muslim ialah memelihara perasan orang Islam dan kesucian agama mereka. Mereka dilarang menonjolkan pelbagai syi’ar agama dan tanda salib mereka di kawasan-kawasan penempatan orang Islam dan dilarang juga mereka membina gereja di mana-mana kawasan Islam jika sebelum itu mereka tidak mempunyai gereja di sana. Tindakan penonjolan dipandang sebagai mencabar perasaan orang Islam dan kemungkinan akan membawa kepada timbulnya fitnah dan keadaan tidak tenteram. Inilah amalan yang telah berlaku dalam sejarah orang Islam sejak zaman permulaan lagi.” 

KESIMPULAN

Allah S.W.T telah menurunkan Al-Quran diturunkan oleh Allah S.W.T bagi membimbing hamba-Nya melalui Rasulullah S.A.W. Konsep Negara Islam yang dibina adalah bersumberkan dua dasar dan sumber Islam iaitu Al-Quran dan As-Sunnah. Ini telah terbukti dengan kita menyelusuri sejarah ketamadunan dan peradaban umat Islam, jelas menunjukkan bagaimana keharmonian dikecapi di setiap amalan dan tata cara Islam yang diamalkan dalam negara Islam telah melangkaui timur dan barat dunia dan akhirnya mencapai kemajuan dan kemodenan.

           Perlembagaan Malaysia telah digubal hasil dari campur tangan penjajah ketika era kemerdekaan Malaysia yang memisahkan diantara sumber Islam dan seterusnya menghalalkan sekularisme. Walaubagaimanapun apabila sistem ciptaan manusia ini sebenarnya tidak dapat memenuhi hak keadilan dan kesamarataan sepenuhnya malahan menimbulkan pelbagai masalah.

                Bagi memastikan Malaysia akan selamat dan hidup aman dan damai, perlulah kembali kepada Islam. Inilah keindahan Islam mengatur kehidupan manusia keseluruhannya. Islam bukan mentadbir kehidupan orang Islam sahaja, tetapi mentadbir seluruh manusia dan alam ini. Sesuailah dengan firman Allah swt di dalam surah al-A’raf ayat 158 yang bermaksud:

Katakanlah (wahai Muhammad) “Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya aku adalah pesuruh Allah kepada kamu semuanya, (diutus oleh Allah) yang menguasai langit dan bumi, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang menghidupkan dan mematikan. Oleh itu, berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, Nabi yang ummi yang beriman kepada Allah dan Kalimah-kalimahNya (Kitab-kitabNya; dan ikutilah dia, supaya kamu beroleh hidayah petunjuk.”



RUJUKAN
Tafsir Pimpinan Ar-Rahman kepada Pengertian Al-Quran, Mushaf Malaysia Rasm Uthmani.
Abdul Wahab Khallaf (2003), Siasah Syari’yyah Dalam Pemerintahan Islam, Al Hidayah Publishers.
Dr. Abd. Karim Zaidan (2000), Islam dan Politik Kenegeraan, Persatuan Ulama Malaysia.
Dr. Abd. Karim Zaidan, (2003), Hak Muslim dan Muslim Dalam Negara Islam, Pustaka Salam.
Dr. Luqman Bin Hj Abdullah, Jabatan Fiqh Dan Usul, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Kertas kerja Simposium Fiqh Masyarakat Bukan Islam di Malaysia,Kerangka Asas dalam Pembinaan Hukum Fiqh Masyarakat Bukan Islam Masa Kini, 23-24 Disember 2009, Dewan Annex, SUK, Shah Alam anjuran Persatuan Ulama’ Malaysia Cawangan Selangor Dengan Kerjasama Jabatan Agama Islam Selangor dan Majlis Agama Islam Selangor.
H.Oemar Bakry (1984), Islam Menentang Sekularisme, Mutiara Jakarta 
http://ms.wikipedia.org/wiki/Kewarganegaraan (4 Februari 2016)
https://ms.wikipedia.org/wiki/Piagam_Madinah (7 Februari 2016)
Ismail Raji al-Faruqi, 2008, Islam dan Kepercayaan. Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.
Kamus Dewan Edisi Keempat, cetakan 2010, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mardiana Nordin & Hasnah Hussin (2004), Pengajian Malaysia, Fajar Bakti.
Mahmood Zuhdi Abdul Majid (2010), Bagaimana Islam Memimpin Masyarakat Majmuk, PTS
       Islamika Sdn. Bhd.
Muhammad Al-Ghazali (1989), Al-Ghazali Menjawab 40 Soal Islam Abad 20, Syarikat S.Abdul
        Majed.
Mohammad Nidzam Abdul Kadir Al-Jarumi, (2012), Fiqh Kenegaraan : Siasah Syariah Negara
        Kontemporari, Pelima Media Sdn. Bhd
Saari Sungib (2011), Islam Demokrasi dan Hak Asasi Manusia, Kemilau Publika Sd. Bhd.
Syeikh Muhammad Al-Ghazali (2014), Muhammad Al –Ghazali Menjawab Soalan yang  Paling
         Penting, Al Hidayah House of Publisher Sdn. Bhd.
Yusuf Al-Qaradhawi (2009), Fiqh Kenegaraan, Blue-T Publication Sdn. Bhd.



1 comment:

  1. Siapa weh yg buat ni. Universiti mana. Terbaik weh dia punye maklumat. Lengkap padat sempurna. Tahniah. Moga diberkati Tuhan dgn ilmu yg diberi

    ReplyDelete

Sejarah Perkembangan Tasawuf dan Tarekat di Malaysia

Oleh: Kamarulnizam Sani Sungai Pinang, Klang 1. Pengenalan Ilmu pengajian Tasawuf adalah salah satu dari cabang pengajian Isla...