Thursday, January 4, 2018

Analisa Kepercayaan Animisme yang masih diamalkan oleh masyarakat Islam di Malaysia

Oleh :
 Kamarulnizam Sani
Sungai Pinang, Klang

1.0 Pengenalan

Peradaban Melayu telah bermula pada tahun 2,500 S.M dan 1,500 tahun selepas Masihi apabila pelbagai perubahan dari segi kebudayaan, adat dan agama telah mengalami transformasinya hingga ke hari ini. Arus kemodenan juga dapat dinikmati dan dikecapi sehingga melahirkan suatu ketamadunan yang seiring dengan bangsa lain. Perubahan tidak hanya berlaku jika ianya tidak diresapi dengan pelbagai adat dan budaya luar sehinggakan menjadi satu budaya dan satu tradisi masyarakat Melayu. Resapan ini termasuklah mempengaruhi sedikit sebanyak faktor agama, budaya mahupun kepercayaan.

            Sebelum agama Islam datang merubah corak kehidupan masyarakat Melayu dengan lebih sempurna, kepercayaan animisme merupakan menjadi satu pegangan dalam tamadun awal, bukan sahaja tamadun Melayu malahan tamadun awal manusia seluruh dunia. Kehidupan manusia ketika itu, saling berkaitan antara alam semesta melahirkan satu kepercayaan berkonsepkan ‘semangat’ atau pun roh yang terkandung di atas muka bumi ini. Segala fenomena alam seperti hujan, angin, rimba, lautan semuanya perlu dihormati dan dibina satu hubungan dengan bertujuan keselamatan dan memohon sesuatu apa yang dihajati.

            Menurut Mohd Taib Osman (1988), kepercayaan masyarakat Melayu melalui beberapa fasa perubahan bermula dengan kepercayaan animisme, Hindu dan Islam. Oleh itu kepercayaan masyarakat Melayu dibahagikan kepada lima bentuk kepercayaan iaitu kepercayaan kepada Allah dan Rasul, kepercayaan kepada ayat-ayat Al-Quran, kepercayaan kepada sihir, kepercayaan kepada kuasa luar biasa, haiwan dan benda-benda yang dianggap keramat dan kepercayaan kepada semangat, penunggu dan kuasa luar biasa seperti jin, syaitan dan seangkatan dengannya. Kehadiran Islam dalam alam Melayu telah mencorakkan identiti seorang Melayu seterusnya menyentuh adat serta budaya Melayu. Dalam Perlembagaan Malaysia juga, Islam adalah agama yang dianuti oleh orang Melayu. Walaubagaimanapun, unsur animisma juga mempengaruhi sedikit sebanyak adat kehidupan seorang Melayu Islam baik dari segi pertuturan dan kepercayaannya.
            Oleh itu, topik kajian ini akan membincangkan objektif seperti berikut:
a)      Membincangkan definisi kepercayaan animisme.
b)      Membincangkan kepercayaan amalan animisme yang masih diamalkan oleh masyarakat Islam.
c)      Membincangkan faktor masyarakat Islam yang masih mengamalkan kepercayaan animisme.
d)     Menganalisis kesan amalan kepercayaan animisme terhadap akidah dan pemikiran masyarkat Islam.

2.0 Definisi Animisme

Menurut ahli antropologi, mereka telah bersepakat bahawa definisi animisme menurut etimologi berasal daripada ‘animaus’ atau ‘anima’ dalam bahasa Latin yang bermaksud jiwa, roh atau kehidupan. (Edward Burnett Tylor, 1871). Manakala menurut istilah pula  bermaksud merujuk kepada kepercayaan manusia purba atau primitif. (Graham Harvey, 2006). Ini adalah kerana, asas kepercayaan manusia primitif adalah percaya kepada roh dan makhluk halus. Kesan daripada kepercayaan ini, manusia seharusnya menghormati entiti tersebut agar semangat itu tidak akan mengganggu manusia, malah membantu mereka dari semangat dan roh jahat dan juga dalam kehidupan mereka. Menurut terminologi pula, animisme adalah kepercayaan bahawa setiap sesuatu yang wujud di muka bumi ini seperti batu, kayu, angin dan lain-lain mempunyai jiwa atau roh. (Kamus Dewan, 2005). Oleh itu, golongan yang mempercayai animisme ini dikenali sebagai “animis”. (Irving Hexham, 2002).

            Dalam dunia animis, manusia dianggap hampir setaraf dengan haiwan, tumbuh-tumbuhan dan kuasa-kuasa alam semula jadi. Oleh itu, menjadi satu tanggungjawab dan moral bagi animis untuk berinteraksi dan menghormati unsur-unsur berkenaan. Alasannya, manusia dianggap sebagai sebahagian daripada alam semula jadi, bukannya lebih tinggi atau berasingan daripadanya. Dalam pada itu, roh dan semangat pada objek-objek itu mempunyai kekuatan luar biasa. Roh ini ditakuti dan dihormati. Mereka percaya jika roh ini marah, ia boleh membahayakan dan mendatangkan musibah kepada mereka. Sebaliknya, jika roh itu senang dan gembira, maka ia boleh membawa kepada tuah dan keberuntungan. (Al-Sāmūk, Sa‘dūn Maḥmūd, 2002).

            Menurut Ahmad Jelani Halim (2008), animisme adalah kepercayaan kepada serba roh, iaitu semua benda bernyawa atau tidak mempunyai roh (semangat). Dinamisme pula merupakan kepercayaan kepada wujudnya kekuatan atau di mana-mana sahaja. Akan tetapi para sarjana sering menyamakan sahaja kedua-dua istilah itu sebagai animisme. Roh ini tidak boleh mati atau hancur seperti jasad. Jika seseorang itu meninggal dunia, rohnya akan meninggalkan jasad dan tinggal di tempat-tempat tertentu. Di samping mempercayai semangat-semangat ini, animisme juga percaya tentang wujudnya makhluk halus, iaitu makhluk yang wujud tetapi tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Makhluk ini seperti orang bunian, mambang, jembalang, hantu, pontianak dan sebagainya. Ia bersifat bebas daripada manusia tetapi mencampuri dan mempengaruhi urusan kehidupan manusia. Menurut Abu Yazid 2002, animisme merupakan suatu bentuk kepercayaan. Ia  bermaksud mempercayai setiap benda mempunyai jiwa atau roh yang memiliki keperibadian sendiri. Animisme berkait rapat dengan sikap manusia yang mempunyai naluri ingin tahu tentang alam sekeliling.

Di dalam istilah bahasa Arab pula animisme disebut sebagai (الروحیة (atau  (الإحیائیة). (Mu’jam al-Lughah, 2008). Dr ‘Abd al-Wahhāb al-Masīrī dalam bukunya Mawsū’at al-Yahūd menyenaraikan istilah-istilah yang merujuk kepada animisme seperti  المبدأ(kesemua bahawa berkata Beliau). أنیمیزم) dan) الحیویة) ,(حیویة المادة) ,الحیوي) istilah tersebut merujuk kepada kepercayaan yang menganggap alam ini mempunyai pelbagai roh yang tersimpan dalam sesuatu yang nyata atau ghaib dan mampu mempengaruhi kehidupan manusia.

Edward B. Tylor merupakan tokoh yang dianggap kali pertama mengemukakan pendapat bahawa asal mula kepercayaan agama adalah animisme (kefahaman tentang jiwa atau roh) sehingga menerbitkan satu teori yang digunapakai oleh para sarjana hingga akhir kini. Menurut Tylor dalam bukunya Primitive Culture (1874), manusia sederhana telah menyedari adanya jiwa yang bersemayam dalam tubuh yang menyebabkan manusia itu hidup, dan matinya manusia disebabkan oleh jiwa yang lepas. (Tedi Sutardi, 2007). Animisme adalah kepercayaan manusia tentang jiwa yang meliputi hal-hal berikut:

  1. Di dunia ini tidak akan ada benda yang tidak berjiwa, semuanya hidup kerana ada jiwa (roh).
  2. Hal yang terpenting adalah jiwa dan bukan benda kerana tanpa jiwa, semua benda akan mati.
  3. Makhluk yang tidak berwujud, seperti jin, hantu, dan sebagainya itu ada dan terdapat dimana-mana.
  4. Matahari, bulan, dan bintang-bintang bergerak dan berchaya kerana ada jiwa.
Menurut Tylor, roh-roh halus ada di mana-mana, bahkan dapat memasuki tubuh manusia yang lemah. Oleh kerana kemampuan manusia yang terbatas serta rasa rendah diri dan takut, maka manusia menghormati dan meminta perlindungan dari roh-roh halus tersebut. Hubungan antara manusia dan roh halus ini dilakukan dengan tatacara keagamaan, seperti pemberian jamuan, pembacaan mentera dan doa-doa, membakar kemenyan, melakukan tarian, dan nyanyian suci dan sebagainya.
Menurut pendapat Ibnu Khaldun, kehidupan manusia sering dipengaruhi oleh keadaan persekitarannya seperti udara, iklim dan sebagainya. Mereka mewujudkan satu kepercayaan yang kebanyakannya dipengaruhi oleh faktor persekitaran. Dengan ini ia telah melahirkan hubungan yang kuat antara manusia dengan alam sekitarnya. Kepercayaan tentang adanya roh dan semangat pada setiap benda di sekeliling mereka telah diwujudkan. Mereka yang menganut mempercayai bahawa roh semua makhluk sesudah mati akan terus hidup. Roh ini akan hidup pada tempat-tempat yang jarang dikunjungi oleh manusia oleh manusia misalnya hutan, gunung, pokok besar dan sebagainya. Roh-roh ini pula boleh dibahagikan kepada dua jenis. Sebahagiannya menjadi roh baik manakala sebahagian lagi menjadi roh jahat. (Abdul Aziz, 2008).
Roh baik atau ‘good magic’ berasal dari roh orang yang sudah mati yang semasa hayatnya adalah orang yang selalu berbuat kebaikan. Roh sebegini yang seringkali dipuja untuk mendapatkan sesuatu benda. Mereka percaya sekiranya berlaku jenayah atau kejahatan di sesuatu tempat, roh baik akan berasa marah dan memberi hukuman berupa bencana alam pada sesiapa yang terbabit. Oleh itu mereka sangat takut melakukan kejahatan disebabkan hukumannya yang berat.
Roh Jahat atau ‘black magic’ berasal dari roh orang yang sudah mati yang semasa hidupnya adalah orang yang selalu berbuat kejahatan. Mereka sangat menakuti roh sebegini. Mereka akan mengadakan upacara-upacara tertentu agar roh ini tidak mengganggu kehidupan mereka.
Kepercayaan sebegini akan membawa kepada amalan beragama seperti pemujaan dan perhambaan diri kepada benda yang dipuja. Menurut R. O. Windstedt, penduduk di Nusantara juga kuat dalam mempercayai semangat. Semangat-semangat ini dipercayai wujud pada benda-benda tertentu di sekeliling mereka seperti anggota badan, nama seseorang, tumbuhan dan sebagainya. Seperti kebiasaannya untuk mengelak daripada semangat itu menjadi marah, mereka akan mengadakan upacara-upacara tertentu. (Abdul Aziz, 2008).
Menurut ahli-ahli antropologi, animisme mempunyai bahagian-bahagian yang tertentu di dalam melahirkan konsep atau sistem kepercayaannya yang tersendiri. Bahagian-bahagian animisme terbahagi kepada Ancestor Worship, Spiritualisme, Shamanism, Nature Worship, Dinamisme dan Totemism.

Ancestor Worship merupkan satu penyembahan roh orang mati, sama ada roh nenek moyang atau orang lain. Roh orang mati dianggap masih hidup dan mampu mendatangkan kebaikan atau keburukan kepada orang yang masih hidup. Spiritualisme/ Spiritisme pula bermaksud aktiviti interaksi antara roh orang mati dan orang hidup. Shamanism pula diertikan sebagai suatu aktiviti penghubung dan pengendalinya merupakan orang-orang yang pakar tentang alam roh. Jika keadaan sekarang ia juga digelar sebagai dukun, bomoh dan pawang. (Christina Pratt, 2007).

Nature Worship pula adalah suatu amalan penyembahan objek di alam semesta seperti api, matahari, bintang, pepohon, dan sebagainya. Ia juga meliputi penyembahan fenomena alam seperti guruh, kilat atau ribut. Peringkat ini adalah batu asas kepada penyembahan banyak tuhan atau disebut politeisme. Politeisme adalah kepercayaan kepada lebih daripada satu tuhan. Jiwa alam tersebut dipersonifikasikan dan dianggap sebagai makhluk berkeperibadian yang mempunyai kehendak dan fikiran. Makhluk supernatural atau roh di sebalik gerak alam tersebut digelar sebagai dewa dewi alam. (Dra. Noorkasiani, 2009).

Dinamisme, PraAnimisme, Fetishisme Atau Animatisme merupakan aktiviti penyembahan benda dan objek tertentu yang dianggap istimewa dan suci. Apabila objek itu dipakai atau disimpan ia boleh mendatangkan keuntungan, tuah atau terhindar daripada bahaya dan malapetaka. (Mariasusai Dhavamony, 1999). Manakala Animal Worship merupakan penyembahan binatang tertentu. Binatang ini diberi penghormatan kerana kesucian, kebolehan mendatangkan keselamatan, kebaikan dan manfaat kepada mereka. Akhir sekali, Totemism adalah merupakan kepercayaan suku kaum yang memuja binatang tertentu kerana menganggapnya sebagai lambang suku atau dianggap mempunyai hubungan pertalian darah dengan mereka. (Bron Taylor, 2008).

3.0 Kepercayaan dan amalan animisme yang masih diamalkan oleh masyarakat Islam

Kita sedia maklum, awal kepercayaan masyarakat Melayu adalah fahaman animisma iaitu mengambil tempat sistem kepercayaan sebelum Hindu. Fahaman ini berbentuk kepercayaan kepada semangat, pemujaan roh nenek moyang dan mahluk alam gaib. Animisma ini adalah satu kepercayaan yang amat komplek dan subjektif. Kepercayaan ini dapat mengatur tingkahlaku manusia terhadap alam sekeliling, kerana mereka percaya bahawa setiap fenomena alam mengandungi satu kekuatan ghaib atau berpenunggu. Pada fasa ini, budaya fikir dan teras kosmologi masyarakat Melayu ketika ini lebih cenderung mengekalkan keseimbangan antara kehendak atau syarat semanagt dan dewa dewi dengan keperluan individu dan masyarakat. (Afifah Abu Yazid, 2002). Pengaruh kepercayaan animisma ini juga mempengaruhi perubatan tradisional yang berteraskan kepercayaan animisma. Perlaksanaannya dilakukan dengan memuji dan memuja roh dengan jampi serapah serta mentera untuk mengubati penyakit yang dihinggapi oleh manusia. (Asal Usul Orang Melayu, 2013). Akhirnya kepercayaan ini amat tebal dan beransur-ansur hilang setelah kedatangan Islam.
Kepercayaan animisme yang telah telah diamalkan oleh masyarakat Melayu pada awalnya telah melahirkan konsep pantang larang, adat istiadat, undang-undang, kebudayaan dan sebagainya. Bagi memuja semangat ini lahirlah tarian, nyanyian, drama, muzik, unsur mainan, mentera, adat menanam, adat kematian dan sebagainya yang ada hubungan dengan kepercayaan itu. Perkaitan ini melahirkan suatu hiburan dan permainan yang pada asalnya merupakan upacara yang berkaitan dengan kuasa ghaib. Contoh yang masih diamalkan adalah Main Puteri di negeri Kelantan, Main Dewa, memutus ubat dan sebagainya. (Muhammad Syed, 1990).
Apabila berkaitan dengan unsur mainan dan tarian tadi, beberapa upacara jampi serapah perlu di amalkan sebagai syarat permulaan. Ia bertujuan untuk melindungi permainan daripada segala bencana dan menghalau jin dan hantu daripada menggangu persembahan. Persembahan ini perlu diikuti segala pantang larang kerana setiap persembahan mempunyai perkaitan dengan makhluk halus. (Mahdini, 2003).
Apabila kepercayaan tersebut telah diterima oleh pemikiran manusia, maka mereka perlu mempunyai seorang individu atau golongan yang akan memainkan peranan hubungkaitnya dengan pelbagai upacara pemujaan. Golongan seperti nenek kebayan, dukun, tabib dan pawing adalah bertanggungjawab bgai memastikan diri seseorang itu dipulihkan dari disampuk oleh makhluk halus.
Animisma juga mempercayai setiap orang yang telah meninggal dunia juga boleh memainkan peranan dalam memberikan perlindungan atau pun memberikan sesuatu pertolongan. Perkara ini dikira apabila hayat seseorang itu memiliki sesuatu keistimewaan atau pun kuasa yang hebat. Berdasarkan perkara tersebut, lahirlah masyarakat yang memuja roh si mati untuk hadir memberi pertolongan apabila diperlukan. Kepercayaan orang Melayu yang telah disenaraikan oleh Hasbullah (2010), terdapat enam benda atau tempat yang dijadikan keramat atau upacara memuja. Antaranya adalah Objek alam seperti batu, puncak gunung, pulau dan tanjung, binatang seperti harimau, dan buaya putih, kubur ahli sihir atau pawang, kubur orang yang membuka pemukiman baru, pemakaman ulama Islam dan akhir sekali  ulama yang masih hidup.

Masyarakat Melayu juga percaya akan wujudnya orang bunian yang dianggap sebagai masyarakat yang sama seperti manusia tetap tetapi hidup dalam dimensi lain. Orang bunian dikatakan turut mempunyai kuasa-kuasa tertentu dan hanya orang-orang tertentu sahaja yang dapat berhubung dengan masyarakat orang bunian. Masyarakat Melayu juga percaya kepada pawang atau bomoh yang selalunya menggunakan mantera atau jampi serapah. Kepercayaan ini biasanya diamalkan di kawasan-kawasan kampung dan pedalaman. (Kepelbagaian Sosio Budaya). Ia lebih kepada mengharapkan kepada memohon rezeki yang banyak dari hasil tanaman padi dan juga keselamatan di laut.

Bagi masyarakat di Sarawak, kepercayaan animisme juga tidak jauh beza di kalangan masyarakat Melayu. Orang Melanau mempercayai setiap penyakit seperti sakit perut, kejang, sakit kepada dan demam, bengkak kaki dan lenguh sendi adalah disebabkan oleh jenis-jenis hantu seperti hantu langit, hantu gurun dan sebagainya. Manakala masyarakat di Sabah, orang Ilanun pula mempercayai penyakit disebabkan oleh ancaman syaitan dan boleh memiliki pelbagai ilmu seperti kebal dan ghaib. Oleh itu ia berkaitan dengan jimbaran (orang belaan) dan perlu menjalankan pemujaan dan menjamu hantu. Individu yang menjadi perantaraan antara manusia dan makhluk halus dikenali sebagai bomoh “Babalion”. (Weblog Cikgu Jumali).

            Masyarakat Melayu Islam memang tidak dapat dilarikan dari tertumpu kepada amalan pantang larang. Ia diwarisi dan diperturunkan dari satu generasi kepada generasi yang lain. Pantang larang bertujuan bagi menjaga keselamatan, tingkah laku, kebaikan, kesihatan, nilai-nilai murni dan kesinambungan tradisi. Perkataan pantang bererti tegahan daripada melakukan sesuatu perkara kerana dipercayai akan membawa kesan buruk. Antara pantang larang yang masih diamalkan adalah seperti pantang larang semasa hamil.
Sehingga sekarang, pantang larang semasa hamil masih lagi diamalkan dalam kalangan masyarakat Melayu. Antaranya, wanita yang mengandung tidak boleh membunuh atau memukul segala jenis binatang. Ini kerana, jika dibunuh dikhuatiri anak di dalam kandungan akan mengikut tabiat  binatang tersebut. Larangan terebut bukan khusus untuk wanita sahaja, malah larangan itu juga kepada bapa bayi tersebut. (Ahmad Redzuan, 2011).

            Menurut Ahmad Redzuan lagi, ibu yang sedang mengandung juga dilarang keluar bersiar-siar paa waktu senja di luar rumah kerana ditakuti akan mengeluarkan darah yang terlalu banyak semasa bersalin. Ibu mengandung juga dilarang sama sekali untuk makan sotong. Ini kerana dikuatiri hantu akan mencekik ataupun menjerut bayi yang berada di dalam kandungan ibu tersebut. Masyarakat Islam masa kini masih lagi mengamalkan sihir. Orang Melayu yang sememangnya arif dalam penggunaan ilmu sihir. Skeat Walter Willian (1984:xii) ada mengatakan bahawa:

The Malay race, while far removed from savage condition has not as yet reached a very high stage of civilisation, and still retain relatively large remnants of this primitive order of ideas.

Amran Kasimin, 1997, telah menyatakan amalan sihir kebanyakannya dilakukan untuk menyakiti seseorang yang tidak disukai melalui santau akibat dengki atau dendam sehingga menyebabkan kehidupan orang yang didendami menjadi tidak tenteram. Definisi sihir secara umum merujuk kepada amalan jahat manusia yang dibantu atau disokong oleh jin-jin, yang terdiri daripada iblis dan syaitan, yang dilakukan secara tersembunyi dan rahsia, tidak mudah diketahui umum, yang boleh melahirkan antijah diluar kebiasaan atau menarik adat yang boleh berlaku berulang kali.
Masyarakat Islam masa kini masih lagi memilih perubatan secara tradisional apabila ditimpa sesuatu penyakit yang tidak dapat di pulihkan secara rawatan moden. Di dalam warisan perubatan tradisional misalnya, penggunaan jampi dan mentera yang memuji serta memuja semagat ‘roh’ bagi mengubati sesuatu penyakit merupakan salah satu bentuk kepercayaan animisma. Pujian serta pujaan ini juga turut disertakan dengan pelbagai bentuk tarian seperti tarian main puteri yang berasal dari negeri Kelantan, tarian ulek mayang dari Terengganu dan juga tarian kuda kepang/lumping yang berasal dari tanah Jawa yang kemudiannya juga diamalkan di Johor.

Tarian permainan puteri (juga dikenali sebagai main puteri) adalah salah satu bentuk upacara perubatan diketuai oleh bomoh atau pawang serta didalangi dengan bacaan mentara dan jampi bagi membangkitkan semangat pesakit. Penyakit mental seperti gila terkena hantu, gila disebabkan buatan orang mahupun otak miring lazimnya diubati melalui main puteri. Keadaan pesakit seperit hilang semangat, tekanan jiwa dan kurang siuman adalah tanda-tanda awal. Dengan kata lain, main puteri adalah alternatif psikoterapi tradisional bagi merawat penyakit berkaitan dengan mental.

Main puteri tidak kurang bezanya dengan ulek mayang, satu tarian upacara perubatan psikoterapi yang berasal dan popular di negeri Terengganu satu masa dahulu. Tarian ulek mayang dimainkan terutamanya oleh masyarakat nelayan bagi membangkitkan semangat laut (spirits of the sea), bertujuan menyembuh penyakit mental sama seperti tarian main puteri. Bomoh dan juga penari ulek mayang menyantun lagu ulek mayang, memuja sang semangat laut, tujuh puteri untuk mengembalikan ‘roh’ dan semangat pesakit. Sehingga kini, tarian main puteri atau ulek mayang masih lagi dimainkan walaupun tujuannya adalah untuk persembahan semata-mata. (Zulkifli Salleh. 2015).

Dalam persoalan jodoh, masyarakat Islam masa kini masih lagi berpegang dengan istilah lambat mendapat jodoh. Ini adalah kerana masyarakat beranggapan seseorang itu tiada seri atau ada penyebab lain jodoh tidak jumpa. Oleh itu pelbagai cara telah dilakukan bagi menyelesaikan permasalahan ini. Antaranya dengan mandi bunga. Mandi bunga bukanlah cara mandi biasa dan ia akan melibatkan pelbagai bahan sampingan. Bahan yang sering digunakan untuk upacara mandi bunga ialah daun, bunga dan limau dengan bilangan serta sidat tertentu mengikut arahan bomoh. Ditambah pula dengan jampi serapah yang dibacakan. Gabungan bahan-bahan tadi yang telah dijampi diyakini dapat membentuk suatu tenaga atau semangat baru yang boleh menyingkirkan tenaga atau semangat jahat tertentu.


Upacara ini turut dianggap satu usaha untuk membuang makhluk halus jahat yang membawa sial di dalam badan pesakit. Ia kemudian digantikan dengan makhluk halus yang baik di mana ia dapat membawa manfaat Justeru, bagi pengamal mandi bunga ini, mereka meyakini ritual tersebut bukan sekadar mampu membuang sial, tetapi juga dapat menarik tuah serta keuntungan. Limau menurut kepercayaan Hindu dapat mengusir makhluk halus seperti jin dan syaitan. Aroma yang wangi turut diyakini dapat mengusir pengaruh kejahatan dan menarik pengaruh kebaikan pada diri seseorang. Ketika upacara mandi bunga dijalankan, segala kesialan diyakini dikeluarkan lalu memasuki sisa-sisa mandian berupa daun, limau dan buunga. Oleh itu individu yang menjalani upacara ini dilarang membersihkan sendiri sisa-sia mandian tersebut untuk mengelak kesialan hinggap semula. (Rosmawati Ahmad, 2013).

            Khairul Ghazali, 2015 telah menyenaraikan, masih lagi masyarakat Islam di negara ini yang mengamalkan animisma dalam kehidupan mereka seperti ada lagi segelintir yang mempercayai tangkal dan azimat. Ini adalah kerana mereka percaya tangkal dan azimat ini mampu mendatangkan kesan kepada pemakai. Selain itu juga ada lagi segelintir masyarakat yang mempercayai tempat-tempat yang dianggap keramat dan dapat menyempurnakan segala hajat mereka. Akhir sekali ada juga segelintir masyarakat yang mempercayai suara binatang yang menandakan sesuatu peristiwa yang buruk akan berlaku.


4.0 Faktor masyarakat Islam yang masih mengamalkan kepercayaan Animisme.

Bagi masyarakat Islam khususnya dinegara ini, kepercayaan sebegini wujud secara turun-temurun. Walaupun Islam telah berkembang dengan pesatnya di tanah air tetapi masih terdapat sebilangan kecil yang enggan membuang fahaman sebegini. Daripada rujukan yang boleh dipercayai didapati kepercayaan ini disebabkan oleh beberapa faktor antaranya:

4.1 Faktor Adat

Dari sudut etimologi, perkataan adat berasal daripada bahasa Arab Ial-’adah. Ia bermaksud perbuatan yang dilakukan secara berulang-ulang sehingga menjadi kebiasaan yang tetap dan diamalkan oleh orang ramai.

Menurut Ahmad Zaki Engku Alwi 2007, dalam konteks masyarakat Melayu di Malaysia, kebiasaan yang diamalkan oleh orang Melayu akhirnya berkembang menjadi adat. Di samping kebiasaan, proses mencipta adat dalam masyarakat Melayu berkaitan pula dengan tanggapan dan pemikiran orang Melayu. Daripada tanggapan dan pemikiran itu, lahir adat yang dikaitkan pula dengan kepercayaan si sebalik peraturan adat itu. Peraturan adat ini menggambarkan ajaran dan amalan yang ditanggapi oleh angota-angota masyarakat sederhana berkenaan manusia dan dunia.

Dalam masyarakat Melayu, adat mempunyai pelbagai makna. Lazimnya, pengkaji mentafrifkan adat kepada empat aspek iaitu:

  1. Adat yang sebenar-benarnya adalah hukum tabii yang dicipta oleh Allah seperti adat ayam berkokok, adat api membakar, adat air membasah dan sebagainya
  2. Adat yang diadatkan pula lebih dikenali sebagai hukum adat. Ia adalah peraturan hidup yang diwujudkan oleh nenek moyang dahulu bagi memastikan wujudnya keharmonian dalam konteks hidup bermasyarakat. Disamping menghapuskan konflik antara ahli-ahli masyarakat yang berbeza status, tujuan hukum adat juga adalah membentuk perilaku atau pun peradaban yang sama, Jelasnya, hukum adat adalah pemangkin norma dan nilai masyarakat.
  3. Adat istiadat adalah ritual-ritual atau upacara yang sering dilakukan bagi mengiringi majlis yang dianggap rasmi. Kehidupan orang Melayu penuh dengan adat isitadat. Setiap lingkaran hidup mereka diwarnai oleh adat istiadat. Contohnya adat istiadat menjejak kaki di tanah, potong jambul, berkhatan, berkahwin dan sebagainya.
  4. Adat yang teradat adalah peraturan-peraturan yang diputuskan oleh pemimpi-pemimpin di dalam sesebuah negeri. Ia dilakukan melalui mesyuarat dan muafakat bagi melaksanakan hukum adat yang dibuat oleh nenek moyang. Contohnya, larangan bergaul bebas antara lelaki dan perempuan sebelum berkahwin.

Daripada empat kategori itu, terdapat sejenis adat iaitu adat istiadat yang kebanyakannya diamalkan dalam masyarakat Islam di Malaysia yang dapat menjejaskan akidah mereka iaitu:
  • Adat tolak bala semasa mendidikan rumah.
  • Adat memuja (main atau bersemah) pantai ataupun kuala.
  • Berubat orang sakit dengan cara memuja hantu dan membuang ancak.
  • Percaya kepada semangat-semangat seperti semangat padi.
  • Mempercayai berkat nasi kunyit.
  • Mempercayai penunggu atau hantu dan meminta tolong kepadanya.
  • Adat melenggang perut dan beberapa acara dalam adat mencukur kepada bayi.
  • Memukul gendang dan sebagainya pada masa gerhana berlaku.
  • Mempercayai sial biawak ataupun burung hantu apabila rumah diamsukinya.
  • Menjadikan kubur-kubur orang yang dianggap keramat atau wali sebagai tempat memohon hajat ataupun membayar niat.
  
4.2 Faktor Pengaruh Hindu

Pengaruh Hindu yang datang terkemudian menyebabkan kepercayaan sebegini semakin menjadi-jadi terhadap perkara yang berunsur tahyul dan khurafat seperti percaya kepada kuasa-kuasa dewa. Melalui kepercayaan ini juga wujudlah pertapaan dikawasan-kawasan tertentu di mana ia dikatakan berfungsi sebagai penghubung antaranya dengan dewa-dewa. Selain itu pengaruh Hindu juga turut menyebabkan wujudnya upacara-upacara seperti melenggang perut, berjambul dan sebagainya.
           
            Sebagai contoh, adat berinai masih lagi menjadi amalan masyarakat Islam di Malaysia. Adat ini merupakan adat yang berasal dari tamadun Hindu. Ia dilaksanakan 3 peringkat iaitu berinai curi, berinai kecil dan berinai besar. Apabila menjelang perkahwinan, pengantin perempuan akan dipakaikan inai pada kesemua jari tangan dan kaki termasuklah tapak tangan. Manakala pengantin lelaki pula hanya memakai inai pada jari kelingking, jari manis dan jari hantu pada sebelah tangan sahaja. Corak lukisan inai sudah semestinya dipengaruhi tema dari hindu.


4.3 Kurang pengetahuan agama

Kurang pengetahuan tentang ilmu agama merupakan penyebab utama mengapa amalan mistik masih diamalkan. Dalam agama Islam, amalan mistik sangat ditegah kerana bertentangan dengan akidah. Kekurangan ilmu agama menyebabkan seseorang itu mudah terpengaruh untuk mempelajari dan mengamal ilmu mistik yang secara terang ditegah oleh agama dan amalan nenek moyang yang lari dari landasan syariah. Terdapat segelintir individu mengamalkan ilmu mistik untuk kepentingan peribadi. Amalan tersebut selalunya digunakan untuk kepentingan duniawi walaupun individu tersebut terpaksa melakukan perkara yang menggadaikan akidah. (Noor Azrina Tuah, 2013). Iman mereka akan mudah dipesongkan dengan hasutan syaitan.

Selain itu, menurut Jahid Sidek, 2004, wujudnya langkah-langkah yang dibuat oleh sesetengah pawang dalam mencorakkan dan mewarnakan kaedah perbomohan mereka agar kelihatan Islam pada zahirnya. Misalnya doa-doa atau ayat al-Quran dicampurkan dengan jampi atau serapah. Dua kalimah syahadah dan nama Allah digunakan bagi menggantikan betara guru dan sebagainya. Kadang-kadang pantang larangnya jua disesuaikan dengan kehendak hukum Islam. Misalnya, hendaklah selalu bersedekah, tidak boleh minum arak dan dilarang berzina. Ucapan-ucapan pawang itu sendiri pun lazimnya disesuaikan degan kehendak atau konsep akidah Islam. Misalnya, dikatakan bahawa usaha pengubatannya itu adalah semata-mata ikhtiar dan berkuasa menyembuhkan penyakit itu hanyalah Allah S.W.T.
5.0 Kesan amalan kepercayaan animisme terhadap akidah dan pemikiran masyarakat Islam

Menurut Abdullah Yassin 2012, seseorang yang terpesong akidahnya, keadaannya seperti orang buta. Dia tidak tahu tujuan dia dijadikan Dia tidak mengetahui hikmah atau rahsia di sebalik kewujudannya di bumi ini. Allah S.W.T menyamakan  mereka ini seperti binatang.
“Dan orang yang kafir itu bersenang-senang (di dunia) dan mereka makan seperti makannya binatang-binatang. Dan neraka adalah tempat tinggal mereka”.
Surah Muhammad:12)

Lantaran daripada akidah yang tergelincir, maka ia akan memberi kesan kepada kerosakan segala amalannya. Segala kemaksiatan dan kemungkaran akan terbongkar. Ketika itu Allah S.W.T akan menurunkan seksaan-Nya.

5.1 Terjerumus kepada perkara Syirik

Syirik merupakan suatu perbuatan atau sebutan yang meyakini ada sesuatu kuasa yang wujud selain dari kekuasaan Allah S.W.T. Syirik merupakan perkara yang terkutuk dan keji yang paling dibenci oleh Allah S.W.T. Perbuatan syirik ini akan menimbulkan kemurkaan Allah seterusnya ditempatkan kekal di dalam neraka. Menurut Muhammad Abd Rahman 1994, perbuatan syirik ini akan mengakibatkan kehinaan yang paling tinggi kepada manusia, akan menyuburkan lagi perkara khurafat, merupakan satu perkara kezaliman yang amat besar, menimbulkan rasa takut selain dari Allah, menyebabkan keburukan dalam kehidupan manusia dan mengakibatkan seseorang masuk neraka. Firman Allah S.W.T
لَقَدۡ كَفَرَ ٱلَّذِينَ قَالُوٓاْ إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلۡمَسِيحُ ٱبۡنُ مَرۡيَمَۖ وَقَالَ ٱلۡمَسِيحُ يَٰبَنِيٓ إِسۡرَٰٓءِيلَ ٱعۡبُدُواْ ٱللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمۡۖ إِنَّهُۥ مَن يُشۡرِكۡ بِٱللَّهِ فَقَدۡ حَرَّمَ ٱللَّهُ عَلَيۡهِ ٱلۡجَنَّةَ وَمَأۡوَىٰهُ ٱلنَّارُۖ وَمَا لِلظَّٰلِمِينَ مِنۡ أَنصَارٖ ٧٢
Maksudnya : Demi sesungguhnya! Telah kafirlah orang-orang yang berkata: Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Mariam. Padahal Al-Masih sendiri berkata: Wahai Bani Israil! Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu, bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya Syurga dan tempat kembalinya ialah Neraka dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim.

5.2 Bahaya Saka kepada waris keluarga

Amalan animisme sering dihubungkaitkan dengan memanggil atau memuja makhluk-makhluk halus yang terdiri dari kalangan jin dan syaitan. Akhirnya makhluk ini akan berdamping dengan tuannya dan seterusnya akan terus diwarisi melalui penurunan dari satu generasi kepada generasi yang lain. Cara penurunan makhluk saka ini pelbagai cara. Ada yang yang boleh diturunkan secara terang dengan menyatakan waris yang layak menerima saka tersebut. Satu lagi boleh diturunkan secara tidak langsung dengan penerimaan barang-barang tertentu seperti keris, lembing, parang dan sebagainya. Kesan buruk ini dapat dilihat dengan makhluk saka ini boleh menyakiti pewarisnya dengan berbagai masalah dengan menyesatkan iman, memporak perandakan rumahtangga, bertindak dengan cara tidak waras dan hinggakan menyukarkan kematian apabila pewarisnya nazak. Ada juga pendapat yang menyatakan jika makhluk saka tersebut tidak dapat diwariskan akan menyebabkan pemilik saka akan menghadapi kesukaran untuk mati dan saka tersebut akan mengamuk dan mengganggu ahli keluarga atau masyarakat setempat. (Rahimah A. Hamid, 2015).


5.3 Jauh dari beriman kepada Qadak dan Qadar

Menurut Imam Abu Hasan al-Asyaari dan majoriti ahli sunnah, qadak bererti kehendak Allah pada azali (sedia kala) yang bergantung pada sesuatu dan menepati dengan apa yang diadakan. Qadar pula bermaksud sesuatu menurut yang ditentukan oleh qadaknya dalam keadaan, sifat, masa, kedudukan dan sebab. (Abdul Hadi Awang, 2008). Oleh itu, dengan beriman kepada qadak dan qadar menjadikan iman seseorang itu bertambah kuat dan meyakini bahawa setiap sesuatu yang berlaku mempunyai hikmah tertentu. Berbanding jika kepercayaan ini tidak diamalkan, seseorang itu tentu akan mempercayai setiap perkara yang berlaku mempunyai nasib malang atau “sial”. Maka sudah tentu mereka akan melakukan perkara di luar landasan syariah.

5.4 Menyebabkan masyarakat malas berusaha, mudah berputus asa serta tidak bertawakal kepada Allah.

Menurut H.M Tuah Iskandar 2010, masyarakat yang malas untuk berusaha, mudah berputus asa serta tidak bertawakal kepada Allah merupakan perbuatan yang akan menyebabkan iman menjadi rapuh. Hal demikian adalah disebabkan kebergantungan seseorang kepada makhluk yang tidak sepatutnya mereka harapkan.  Sebagai contoh individu yang mempercayai kepada sesuatu kepercayaan terhadap benda mahu pun amalan boleh menyebabkan seseorang menjadi kaya. Maka apabila perkara ini tidak dapat apa yang dihajati, seseorang itu akan berputus asa dan seterusnya melakukan sesuatu perkara yang lebih buruk atau pun di luar jangkaan.

Apabila kebergantungan ini menjadi satu adat kebiasaannya, seterusnya ia akan melahirkan budaya malas berusaha, minda menjadi jumud dan mudah berputus asa. Pengamal animisme lama kelamaan akan menjadi tidak bebas untuk berfikir.

6.0 Kesimpulan
Secara kesimpulannya, seseorang muslim seharusnya benar-benar beriman kepada Allah serta percaya kepada qada dan qadarNya. “Mereka tidak seharusnya mempercayai bahawa sesuatu benda itu (zat atau sifat) boleh mendatangkan kebaikan atau keburukan. Kepercayaan yang boleh menafikan kesempurnaan tauhid seperti itu adalah warian jahiliah yang sudah dihapuskan oleh Islam. (H.M Tuah Iskandar, 2010).

Islam mengambil satu persepsi yang tegas dalam hal ini. Ia secara tegas menyatakan bahawa animisme adalah satu bentuk syirik, dongeng, tahayul dan khurafat. Teori-teori tentang roh, semangat dan makhluk supernatural yang dikemukakan oleh ahli antropologi barat saling bercanggah. Hipotesis mereka melalui hasil observasi kepada masyarakat peribumi pula tidak seragam. Justeru itu, Islam mengemukakan beberapa metode khusus bagi membendung umat Islam daripada terjebak atau terpengaruh dengan unsur animisme.
1. Memohon doa daripada selain Allah seperti roh orang mati, jin, semangat alam seumpamanya adalah penyekutuan kepada Allah SWT.
2. Sikap ekstrem dalam mengagungkan manusia seperti nenek moyang, ketua suku atau tokoh agama sama ada ketika mereka masih hidup atau telah meninggal dunia sangat ditegah.
3. Tiada kesaktian dan keramat pada tangkal dan azimat. Roh orang mati tidak mendiami objek-objek tertentu. Hakikatnya, tangkal, guna-guna, azimat dan seumpamanya tidak memberi sebarang manfaat kepada penggunanya. Kadangkala ia mengandungi jin dan syaitan yang digelar sebagai khadam.
4. Individu-individu yang terlibat dalam shamanism seperti ahli sihir, tukang ramal, tukang tilik, pawang, bomoh, tok batin dan sebagainya adalah agen yang berinteraksi secara langsung dengan jin dan syaitan.
5. Islam membantah sistem peraturan sosial berasaskan pantang larang, kepercayaan kepada sial, ketulahan dan tabu. Sistem ini tidak logik melainkan hanya untuk mendidik manusia dengan cara menakutnakutkan mereka. (Mohd Khairulnazrin, 2016).

7.0 Rujukan


Al-Quran

Ahmad Jelani Halim. 2008. Sejarah dan Tamadun bangsa Melayu. Kuala Lumpur:
            Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.
Al-Sāmūk, Sa‘dūn Maḥmūd. (2002). Mawsū‘at al-Adyān wa al-Mu‘taqadāt alQadīmah
 Jordan: Dār al-Manāhij.
Asal Usul Orang Melayu. (2013). Animisma Diantara Kepercayaan Orang Melayu.
Dalam https://asalusulorangmelayu.wordpress.com/2013/10/22/animisma-
diantara-kepercayaan-orang-melayu/. Diakses pada 21 Oktober 2017
Afifah Abu Yazid, (2002). Pengajian Tamadun Asia Edisi Ke-2.Pahang: PTS Publication
            & Distributors Sdn Bhd
Abdul Aziz. 2008. Kepercayaan masyarakat Nusantara. Dalam
            http://ctu551.blogspot.my/2008/04/kepercayaan-masyarakat-nusantara.html.
Diakses pada 5 November 2017.
Ahmad Redzuan. (2011). Metodologi Dakwah Di Malaysia. Kuala Lumpur: OUM.
Amran Kasimin. (1997). Amalan Sihir Masyarakat Melayu. Satu Analisis. Kuala
            Lumpur: Percetakan Watan Sdn Bhd.
Abdullah Yassin. (2012). Perangi Syirik. Shah Alam: Grup Buku Karangkraf Sdn. Bhd.
Ahmad Zaki Engku Alwi. (2007). Ajaran Sesat: Mengenali Jalan Yang Terpesong.
            Selangor: PTS Islamika.
Bron Taylor. (2008). Encyclopedia of Religion and Nature. New York: A&C Black.
Christina Pratt. (2007). An Encyclopedia of Shamanism. New York: The Rosen
            Publishing Group.
Dra. Noorkasiani et al. (2009). Sosiologi Keperawatan. Jakarta: Penerbit Buku
            Kedoktoran EGC.
Edward Burnett Tylor. (1871). Primitive Culture Researches Into Development of
            Mythology, Philosophy, Religion, Art and Custom. London: John Murrey.
Graham Harvey. (2006). Animism: Respecting the Living World. New York: Columbia
 University Press.
Hasbullah. (2010). Islam dan Tamadun Melayu. Pekanbaru : LPM Fak Ushuludin UIN
            SUSKA & YPR
H.M Tuah Iskandar. (2010). Buat Jangan Tak Buat. Shah Alam: Alaf 21
Irving Hexham. (2002). Pocket Dictionary of New Religious Movements. Madison: Inter
            Varsity Press.
Jahid Sidek. 2004. Berpawang dan bersahabat dengan jin daripada perspektif Islam.
 Kuala Lumpur. Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.
Kamus Dewan, ed. ke-4 (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka, 2005), 62, entri
            “animisme.” lihat juga Kamus Teologi (Yogyakarta: Penerbit Kanisius, cet-9,
            2006), 27, entri “animisme.”
Khairul Ghazali. 2015. 30 Wasiat Imam Syafi’i. Selangor:PTS Millenia Sdn Bhd.
Mu‘jam al-Lughah al-‘Arabiah al-Mu‘āṣarah ed. (2008). Aḥmad Mukhtār ‘Abd al- Ḥamīd ‘Umar (t.t: ‘Ālam al-Kutub,).
Mariasusai Dhavamony. (1999). Phenomenology of Religion:Encyclopedia of World
            Religions. Amerika Syarikat: Merriam-Webster.
Muhammad, Syed.(1990). Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu. Bandung : Mizan
Mahdini.(2003). Islam dan Kebudayaan Melayu. Pekanbaru : Daulat Riau.
Muhammad Abdurrahman Al Khumayyis. (1994). Syirik dan Sebabnya. Indonesia: Gema Insani Press
Mohd Taib Osman. (1988). Kebudayaan Melayu dalam beberapa persoalan. Kuala
            Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka
Noor Azrina Tuah. 2013. Sosiologi Islam. Dalam
            https://www.slideshare.net/noorazrinatuah/sosiologi-islam-ssl-3023. Diakses pada
5 November 2017
Rahimah A. Hamid. (2015). Dari Lisan ke Aksara dan Media. Pulau Pinang: Universiti
 Sains Malaysia.
Tedi Sutardi. (2007). Antropologi:Mengungkap Keragaman Budaya untuk kelas XII
 Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah Program Bahasa. Bandung: PT Setia
Purna Inves).
Weblog Cikgu Jumali. 2008. Kepercayaan masyarakat Melayu. Dalam
https://fastnote.wordpress.com/kepercayaan-masyarakat-melayu/. Diakses pada 5
November 2017.
Wikipedia. https://id.wikipedia.org/wiki/Animisme21/10/2017
Zulkifli Salleh. 2015. Animisma dalam alam Melayu. Dalam
            http://zulkiflisalleh.com/blog/2016/09/05/animisma-dalam-alam-melayu/?i=2.
 Diakses pada 5 November 2017.
(ISSN 1823-7126 / e-ISSN 0127-8002 BIL 9, ISU II: 2016 149 KEPERCAYAAN ANIMISME MENURUT PERSPEKTIF SUNNAH NABAWI DAN AHLI ANTROPOLOGI BARAT: SATU KAJIAN AWAL Mohd Khairulnazrin bin Mohd Nasir Muhammad Syafee Salihin Hasan Ishak bin Haji Suliaman)


1 comment:

Sejarah Perkembangan Tasawuf dan Tarekat di Malaysia

Oleh: Kamarulnizam Sani Sungai Pinang, Klang 1. Pengenalan Ilmu pengajian Tasawuf adalah salah satu dari cabang pengajian Isla...